Inför medarbetarsamtal

Medarbetarsamtalet handlar om dig som medarbetare och är ett tillfälle att reflektera över din utveckling, få feedback och diskutera framtida mål med din chef. Genom att förbereda dig ordentligt kan du säkerställa att det blir ett konstruktivt samtal som leder till konkreta förbättringar i din arbetsvardag. Här får du tips på hur du gör det bästa av ditt medarbetarsamtal – från förberedelse till uppföljning.

5 tips för ett lyckat samtal

1. Bestäm syftet med samtalet

Ett medarbetarsamtal följer ofta den struktur som arbetsgivaren bestämt på förhand. För att få ut så mycket som möjligt av samtalet bör du ändå fundera på vad du vill diskutera och vilka frågor du vill lyfta. Behöver du mer stöd i vissa arbetsuppgifter? Vill du prata om utvecklingsmöjligheter i din roll? Om tiden inte räcker till bör du boka in ett nytt möte med din chef för fortsatt diskussion.

2. Reflektera över din situation

Ställ dig själv följande frågor och reflektera över hur de olika delarna samspelar. Finns det en balans mellan ditt arbete och dina förutsättningar? Får du den kompetensutveckling och de resurser du behöver? Följ även upp vad som sades på ditt förra medarbetarsamtal och hur det har gått med dina personliga mål.

  • Vad går bra på jobbet?
  • Vilka resurser saknar jag?
  • Hur upplever jag arbetsmiljön?
  • Har jag en rimlig arbetsbörda?
  • Ryms mina arbetsuppgifter inom arbetstiden?
  • Används min kompetens på rätt sätt?
  • Får jag det stöd jag behöver av min arbetsgivare?
  • Vilken kompetensutveckling behöver jag – på kort och lång sikt?
  • Hur kan jag bidra till verksamhetens utveckling?
  • Vad skulle jag vilja utveckla?
  • Vilka möjliga hinder finns?

3. Sätt tydliga och realistiska mål

Medarbetarsamtalet är ett bra tillfälle att sätta upp nya mål för din utveckling. Fundera på vad du vill uppnå inom det närmaste året och hur din chef kan stötta dig i den processen. Mål kan handla om att få mer ansvar, utveckla nya färdigheter eller förbättra arbetsmiljön. Se till att dina mål är specifika, mätbara och realistiska så att du kan följa upp dem under året och se tydliga resultat vid nästa samtal.

4. Var öppen och ärlig

Ett bra medarbetarsamtal bygger på öppen och ärlig kommunikation. Våga lyfta både det som fungerar bra och de utmaningar du upplever. Om du behöver mer stöd, tydligare arbetsuppgifter eller andra förändringar, är detta ett bra tillfälle att diskutera det. Var också mottaglig för konstruktiv feedback från din chef och lyssna aktivt – det kan hjälpa dig att utvecklas och förbättra ditt arbete.

5. Prata med kollegor

Att höra hur kollegor upplever sina medarbetarsamtal kan ge dig värdefull input. Fråga om deras erfarenheter och om de har tips på hur du kan ta upp vissa frågor eller formulera dina mål. Att dela erfarenheter kan ge nya perspektiv och göra dig bättre förberedd inför samtalet.

Vanliga misstag

  • Du är oförberedd – Om du inte har tagit dig tid att reflektera över din situation och dina mål riskerar samtalet att inte bli lika givande.
  • Du undviker att nämna utmaningar – Våga prata om det som känns svårt och lyft de områden där du behöver mer stöd.
  • Du fokuserar på det negativa – Ett medarbetarsamtal är en chans att både lyfta förbättringsområden och fira framgångar.
  • Du går till försvar – Besvara inte feedback med ursäkter, ställ istället frågor som hjälper dig förstå och göra annorlunda nästa gång.
  • Ni följer inte upp – Om du och din chef kommer överens om något, se till att det följs upp i praktiken – här har ni båda två ett ansvar.

Efter samtalet

När medarbetarsamtalet är över kan du gå igenom eventuella beslut och mål som sattes upp och skriva ner konkreta steg du behöver ta. Reflektera över om du har fått fram allt du ville och känner dig nöjd med samtalet. Om ni har kommit överens om en utvecklingsplan eller förändringar i ditt arbete, se till att du får det dokumenterat. Det kan också vara bra att boka in en avstämning några månader senare för att säkerställa att de överenskomna målen följs upp.

Dela:

Fler nyheter

Hitta din väg framåt

Alla människor är olika. Det är också behoven. Därför erbjuder vi tjänster inom en mängd olika områden. Här kan du enkelt hitta ett område som passar just dina behov. Hur kan vi hjälpa dig?

Hej! Vad vill du göra?
Söka jobb Rekrytera Få hjälp att hitta jobb Kontakta oss