Karriärvägledning med EnRival

Följa upp jobbansökan – så lyckas du

Att följa upp en jobbansökan visar initiativförmåga och engagemang, vilket kan hjälpa dig att sticka ut bland andra kandidater. Många tvekar att följa upp av rädsla för att verka påträngande, men en väl utförd uppföljning kan faktiskt öka dina chanser att bli kallad till intervju.

När ska jag följa upp?

Du bör följa upp en jobbansökan cirka en vecka efter att du skickat in den, så arbetsgivaren har fått tid att granska ansökningarna. Tar du kontakt för tidigt kan du framstå som otålig eller kanske till och med stressad. Om du väntar för länge kan du istället vara för sent ute och missa urvalsprocessen helt. Får du inte svar kan du följa upp din jobbansökan igen efter ytterligare en vecka.

4 tips för en lyckad uppföljning

1. Granska din ansökan

Dubbelkolla din ansökan innan du följer upp. Säkerställ att det inte finns några felaktigheter som kan påverka ditt första intryck negativt. Om du upptäcker något oklart i din ansökan kan du själv ta upp detta när du kontaktar rekryteraren.

2. Kolla igenom arbetsbeskrivningen

Läs gärna igenom annonsen på nytt. Finns det information om sista ansökningsdatum eller när du kan förvänta dig ett svar? Det hjälper dig att välja rätt tidpunkt för att följa upp din jobbansökan.

3. Förbered frågor

Ha några specifika frågor redo (det räcker med 1–2), exempelvis om vad nästa steg i rekryteringsprocessen är eller vilka kvalifikationer de värdesätter mest. Det visar att du är engagerad, väl förberedd och ambitiös.

4. Kontakta rätt person

Se till att ta kontakt med rätt person när du följer upp din jobbansökan, det vill säga den person som hanterar rekryteringen. Har du ingen kontaktperson kan du höra av dig till företagets växel eller HR-avdelning. Kontaktuppgifter står vanligtvis i jobbannonsen.

Följa upp jobbansökan via mail – exempel

 

Ämne: Uppföljning av jobbansökan för [tjänsten]

 

Hej [Mottagarens namn],

 

Hoppas allt är bra med dig!

Jag vill följa upp min ansökan för rollen som [tjänsten] som jag skickade in den [datum]. Jag är mycket intresserad av att bli en del av ert team och skulle uppskatta en uppdatering om statusen på min ansökan.

Jag tror att min erfarenhet och kunskap inom [ditt arbetsområde] skulle komma väl till pass hos [Företagsnamn], och jag ser fram emot möjligheten att diskutera hur jag kan bidra med värde till ert team.

Tack för att du tog dig tid att läsa mitt mail. Jag ser fram emot att höra från dig inom kort.

 

Med vänliga hälsningar,

[ditt namn]

[ditt telefonnummer]

[din e-postadress]

 

Höra av sig efter intervju

Om du har varit på intervju kan det också vara bra att följa upp. Genom att ringa en rekryterare efter intervju visar du både engagemang och intresse för tjänsten. Här gäller samma princip som när du ska följa upp jobbansökan, det vill säga vänta ett par dagar, förbered några frågor (eller kanske något från intervjun som du vill komplettera med). Håll samtalet kort och glöm inte att tacka för deras tid!

Dela:

Fler nyheter

Hitta din väg framåt

Alla människor är olika. Det är också behoven. Därför erbjuder vi tjänster inom en mängd olika områden. Här kan du enkelt hitta ett område som passar just dina behov. Hur kan vi hjälpa dig?

Hej! Vad vill du göra?
Söka jobb Rekrytera Få hjälp att hitta jobb Kontakta oss